Pietarsaaren kaupunki sai positiiviset tulokset työhyvinvointikyselystä 2025

Kevan työhyvinvointikysely toteutettiin kaupungin henkilöstölle myöhään syksyllä 2025. Kyselyyn vastasi 605 työntekijää, mikä vastaa 76,5 % vastausprosenttia. Kysely järjestetään joka toinen vuosi. ja tuloksia verrataan aiempiin vuosiin ja muihin vastaaviin organisaatioihin.

Pietarsaaren kaupunki haluaa olla moderni ja houkutteleva työnantaja, jolla on motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö. Työhyvinvointikysely on tärkeä väline organisaation työhyvinvoinnin arviointiin. Henkilöstöstrategiassa, johtamismallissa sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusohjeessa määritellään tavoitteet, arvopohja ja se, mitä haluamme edistää. Työhyvinvointikyselyn tulokset heijastavat, kuinka hyvin onnistumme toteuttamaan nämä tavoitteet.

Työhyvinvointikysely koostuu 33 kysymyksestä/väittämästä. Edellisellä kerralla (2023) tulokset olivat erittäin hyvällä tasolla, ja tämän vuoden kyselyssä tulokset ovat parantuneet entisestään. 30/33 kohdassa tulokset ovat parantuneet ja 3/33 kohdassa pysyneet samalla tasolla. Tulokset esitetään asteikolla 1–5. Kaupungin tulokset sijoittuvat välille 3,6–4,5.

  • 1–2: Matala arvo, mikä osoittaa selkeitä haasteita tai tyytymättömyyttä kyseisellä osa-alueella.
  • Yli 3–4: Hyvät/tyydyttävät tulokset. Tämä osoittaa, että osa-alue toimii hyvin ja koetaan positiivisena. Henkilöstö on yleisesti tyytyväinen näihin työympäristön osa-alueisiin, mutta parannusmahdollisuuksia voi olla.
  • Tulokset 4–5: Osoittavat erityisen vahvoja osa-alueita, joissa työhyvinvointi on erittäin hyvää.

Tulokset osoittavat, että työhyvinvointi on erittäin hyvää useilla keskeisillä osa-alueilla, erityisesti johtamisessa, työilmapiirissä, kehittymismahdollisuuksissa ja työn mielekkyydessä. Nämä vahvuudet muodostavat vakaan perustan työympäristön jatkuvalle kehittämiselle. On positiivista nähdä, että verrattuna muihin organisaatioihin (suuriin ja keskisuuriin kaupunkeihin) useat tuloksistamme ovat parhaiden joukossa.

Osa-alueet, joiden tulos on yli 4, katsotaan erityisen vahvoiksi, ja ne osoittavat erittäin hyvää työhyvinvointia:

  • Kehittymismahdollisuudet työssä: 4,2
  • Monipuolinen osaamisen hyödyntäminen: 4,5
  • Työyksikön tavoitteiden tuntemus: 4,4
  • Luottamuksellinen ilmapiiri työyksikössä: 4,2
  • Yhteisten toimintatapojen noudattaminen: 4,2
  • Tärkeiden tehtävien tuntemus: 4,3
  • Johtaminen – luottamus työntekijöiden ja esihenkilön välillä: 4,5
  • Esihenkilön oikeudenmukainen ja puolueeton toiminta: 4,2
  • Esihenkilön kyky inspiroida ja kannustaa: 4,1
  • Esihenkilön vastuunjako: 4,1
  • Organisaation strategiset linjaukset ohjaavat työtä: 4,0
  • Työnantajan tuki alentuneen työkyvyn tilanteissa: 4,1
  • Työtehtävien mielekkyys: 4,5

Missä olemme onnistuneet

  • Vahva työilmapiiri: Työntekijät kokevat luottamuksellisen ja positiivisen työilmapiirin (4,2). Tulokset osoittavat korkeita arvosanoja perehdytyksestä (3,9), konfliktien hallinnasta (4,1) ja yhteistyöstä yksiköiden sisällä ja välillä (4,2). Tavoitteiden ja työtehtävien selkeys on myös erittäin hyvää (4,4).
  • Henkilökohtainen kehitys: Suurin osa kokee, että työ tarjoaa kehittymismahdollisuuksia (4,2) ja osaamista hyödynnetään monipuolisesti (4,5). Työtehtävien mielekkyys saa erityisen korkeat arvosanat (4,5).
  • Johtaminen: Työntekijöiden ja esihenkilöiden välinen suhde perustuu luottamukseen (4,5), oikeudenmukaisuuteen (4,2) ja inspiraatioon (4,1). Työntekijät kokevat, että vastuu jaetaan hyvin (4,1) ja johtaminen organisaatiossa on tukea antavaa (4,1). Työntekijöiden ja esihenkilöiden välinen dialogi työasioista saa hyvät arvosanat (4,0).

Kehitettävää

  • Palaute ja dialogi: Vaikka johtaminen saa korkeita arvosanoja, palautteen antamisessa esihenkilöiltä (3,6) on parantamisen varaa.
  • Resurssit ja työkuorma: Vaikka tulos on parantunut sen suhteen, miten työntekijät kokevat ajan riittävyyden työn tekemiseen (3,9), osa kokee, että aikaa ja resursseja muutosten ja uusien haasteiden kohtaamiseen voisi edelleen parantaa.
  • Asiakaskeskustelu: Tulokset osoittavat, että asiakaspalautteen keräämistä (3,6) ja hyödyntämistä (3,7) voidaan kehittää edelleen toiminnan laadun vahvistamiseksi.
  • Jatkuva työilo: Vaikka moni kokee olevansa energinen ja innostunut, työiloon ja keskittymisen mahdollisuuksiin on edelleen tarvetta panostaa.

Yhteenveto

Työhyvinvointikysely 2025 osoittaa, että Pietarsaaren kaupunki on houkutteleva työnantaja, jolla on vahva ja positiivinen työkulttuuri. Erittäin suuri osa, 87 %, suosittelisi työpaikkaansa ystävälle, mikä on selvä merkki viihtyvyydestä ja ylpeydestä. Dialogi, palaute sekä tasapaino ajan ja työkuorman välillä ovat osa-alueita, joita kehitetään edelleen. Jatkamalla yhteistyötä ja hyödyntämällä tuloksia voimme luoda entistä paremman työpaikan kaikille.