Pietarsaari osana Twinning Learning -ohjelmaa

Pietarsaari on osallistunut Net Zero Cities -ohjelman Twin City -yhteistyöhön kumppanikaupunkinaan Islannin pääkaupunki Reykjavik. Yhteistyön tavoitteena on vaihtaa kokemuksia ja löytää uusia keinoja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kaupunkien välisen oppimisen kautta.

Pietarsaaren edustajat vierailivat Reykjavikissa toukokuussa 2025 ja huhtikuussa 2026, ja Reykjavikin edustajat tutustuivat Pietarsaareen marraskuussa 2025. Projekti tuli päätökseensä 30. toukokuuta 2026.

Vierailujen aikana Pietarsaari on ollut erityisen kiinnostunut Reykjavikin työstä kestävän liikkumisen edistämiseksi. Vaikka Reykjavik on huomattavasti Pietarsaarta suurempi kaupunki, molempia yhdistää tarve vähentää liikenteen päästöjä. Reykjavik on panostanut kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen infrastruktuuriin sekä selvittänyt laajasti asukkaiden liikkumiseen liittyviä asenteita.

Pietarsaarella kiinnostuksen kohteena ovat myös erityisesti asennekartoitukset ja niiden hyödyntäminen liikkumisen kehittämisessä. Kaupunki haluaa selvittää asukkaiden näkemyksiä kävelystä ja pyöräilystä sekä käyttää saatua tietoa esimerkiksi keskustan pyöräilyolosuhteiden kehittämisessä.

Yhteistyö on vahvistanut käsitystä siitä, että kestävien kulkutapojen edistäminen vaatii sekä toimivaa infrastruktuuria että asenteisiin vaikuttamista. Tavoitteena on kannustaa yhä useampia valitsemaan arjessa auton sijaan kävelyn tai pyöräilyn esimerkiksi erilaisten kampanjoiden ja tapahtumien avulla.

Net Zero Cities -yhteistyö on tarjonnut Pietarsaarelle arvokkaita näkökulmia siihen, miten kestävää liikkumista voidaan edistää paikallisiin olosuhteisiin sopivalla tavalla. Lisää hankkeen taustoista voit lukea aiemmasta julkaisusta.