Kesä 2024

Pietarsaaren ympäristönsuojelutoimisto on mukana monessa mielenkiintoisessa hankkeessa, joiden tavoitteena on arvokkaiden luontoalueiden säilyttäminen, palauttaminen ja suojelu. Tärkeiden alueiden hoitaminen ja suojeleminen ja haitallistem vieraslajien torjuminen jatkuu kesän aikana.

Perinnebiotoopit

Perinnebiotooppihankemme Iso Lysarholma on kaksivuotinen aloite, jolla työskentelemme Ison Lysarholman luontotyyppien ennallistamiseksi ja ylläpitämiseksi. Luontoarvoinventointi on tehty (raportin voit lukea täältä). Haitallista vieraslajia komealupiinia, joka kasvaa alueella, on torjuttu. Tällä hetkellä toteutetaan niittyjen ja peltojen tiheiköiden ja pienpuuston raivausta. Kiviaidat paljastetaan ja maisemallisesti merkittävät puut säilytetään. Seuraava vaihe on aloittaa lampaiden ja ylämaankarjan laidunta-alueiden rakentaminen. Ajatus on aloittaa ylämaankarjan laiduntaminen tänä vuonna, ja lampaiden laiduntaminen ensi vuonna.

Hanke Nynäsbackenin niittyalueella on päättynyt syksyllä 2023, mutta alueen hoito, jotta voimme säilyttää avoimet kulttuurimaisemat ainutlaatuisine luonto- ja maisema-arvoineen jatkuu. Tarvittaessa teemme raivauksia ja niitto toteutuu elokuussa. Lampaat ovat paikalla laiduntamassa juhannuksen jälkeen.

Permo-, Lövbloms- ja Markusholmsfladan

Permo-, Lövbloms- ja Markusholmsfladan, on kaksivuotinen hanke, joka sisältää ympäristötutkimuksia ja pieniä kunnostustoimenpiteitä. Tehdään yhteistyötä paikallisen metsästysyhdistyksen kanssa supikoiran ja minkin metsästyksessä. Nämä eläinlajit ovat vierasperäisiä eivätkä kuulu luontaiseen eläimistöömme, ja niiden metsästys parantaa pesivien lintujen elinympäristöjä. Ympäristötutkimusten tuloksia käytetään apuna toimenpiteiden suunnittelussa hankekauden aikana, sekä alueiden jatkuvan hoidon ja seurannan perustana hankekauden jälkeen. Täältä voit lukea julkaistut raportit.

PIA-hanke

Hankkeessa PIA – Vieraskasvit Pietarsaaren alueella 2022-2024 keskitytään haitallisten vieraskasvilajien torjuntaan Pietarsaaren seudulla kiinnittäen erityistä huomiota luonnonsuojelu- ja virkistysalueisiin. Tavoitteena on pysäyttää näiden kasvien leviämistä ja ylläpitää jatkuvaa valvontaa ja seurantaa. Kesällä kaupunki jatkaa valittujen alueiden torjuntaa keväällä laaditun toimintasuunnitelman perusteella. Torjuntatyön tehokkuutta arvioidaan joka kesä, ja priorisoituja alueita tarkastetaan säännöllisesti. Toimintasuunnitelman seurannasta vastaa hankekauden aikana perustettu työryhmä. Hankesuunnitelma ja toimintasuunnitelma päivitetään vuoteen 2030 mennessä.

Pietarsaaren kaupunki järjestää tänä vuonna yhdistystalkoot vieraskasvien torjumiseksi. Ota yhteyttä, jos sinä ja yhdistyksesi olette kiinnostuneita osallistumaan torjuntaan ja saamaan siitä korvauksen!

Yhdistystalkoiden lisäksi järjestämme myös soolotalkoita komealupiinin ja jättipalsamin torjuntaan. Jos olet kiinnostunut osallistumaan, pääset kartalle, johon on merkitty soolotalkooalueet, klikkaamalla tästä. Paikalla on infokyltti, jossa kerrotaan alueella torjuttavista vieraslajeista sekä muovipussit kasvijätteen keräämistä varten. Kun olet kerännyt muovipussin täyteen, sulje se huolellisesti ja jätä se infokyltin alle. Projektipäällikkö kerää kaikki muovipussit ja tyhjentää ne Maria Malmin parkkipaikalla olevaan kasvijätteen keräilykonttiin.

Kaikkia asukkaita kannustetaan osallistumaan torjuntatoimiin joko liittymällä yhdistys- tai soolotalkoisiin tai torjumalla vieraslajeja omalla tontilla. Jos olet torjunut vieraskasveja omalla tontillasi, tuo kasvijäte (ilman multaa) Maria Malmin parkkipaikalla olevaan konttiin.

Täyttämällä kyselylomakkeemme autat meitä kehittämään työtämme!

Lisää tietoa

Tulevina kuukausina jatkamme näihin hankkeisiin liittyviä toimenpiteitä. Työmme keskittyy luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen ja suojeluun, sekä arvokkaiden luonto- ja kulttuurialueiden säilyttämiseen. Odotamme innolla tärkeän työmme jatkumista ja toivomme antoisaa vuotta.

Kiitos kiinnostuksestasi ja sitoutumisestasi hankkeisiimme! Jos haluat tietää enemmän voit käydä kunkin hankkeen omalla sivulla, josta saat lisätietoja, päivityksiä ja voit seurata työtämme. Yhdessä voimme vaikuttaa myönteisesti ympäristöön ja tulevaisuuteen!